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융합인재교육(STEAM)프로그램을 적용한 과학수업이 초등학생의 창의성과 흥미도에 미치는 영향

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Abstract
과학 기술 경쟁 시대라는 시대적 흐름에 따라 세계의 여러 나라가 STEAM 교육에 관심을 가지고 주목하고 있다.우리나라 과학교육의 목적이 과학적 소양을 지닌 창의적 인재 육성이라는 점에서 보면 STEAM 교육의 필요성은 부정 할 수 없는 사실이다.
이에 본 연구에서는 초등학교 6학년 과학 교과에서 활동과 흥미를 고려한 주제 중심의 STEAM 통합교육 프로그램을 개발하고 적용하여 초등학생의 창의성 및 흥미도에 어떤 영향을 주는지 알아보고자 하였다.개발된 프로그램은 제주특별자치도 서귀포시의 D 초등학교 6학년 2개 학급을 대상으로 적용하였다.
본 연구에서 개발한 STEAM 교육 프로그램은 6학년 각 단원별 마무리 활동에 단원 정리 및 심화?보충활동으로 적용할 수 있도록 개발하였다.주제별 활동중심의 프로그램으로 학생들의 과학 학습을 통한 창의성 및 흥미도를 높이는데 주안점을 두었다.개발한 STEAM 프로그램을 사전과 사후에 투입한 결과, 초등학생들의 창의성 및 과학 흥미도에 유의미하게 영향을 미쳤다.따라서 지속적이며 체계적인 STEAM 교육 프로그램의 개발이 요구되며,더 나아가서는 초등학교 전 학년에 걸쳐 STEAM 교육 프로그램을 개발하고 교육현장에서 적극적으로 활용하는 노력이 이루어져야 할 것이다.
According to the flow oftimes in scientific technical competition, many countries around the world are interested and focused in the STEAM integrated education. By observing the fact that the goal of our country's science education is to cultivate creative workers who carry scientific knowledge, the need of STEAM integrated education cannot be denied. Therefore, the purpose of this study was to develop and apply the STEAM integrated program focused on themes which considered activities and interest in the science subject of grade 6 in elementary school in order to identify the influence caused on the creativity and interest of elementary students. The developed program was applied on class 2 of grade 6 in D elementary school located in Seogwipo-city of Jeju Special Self-Governing Province.
The STEAM integrated education program in this study was developed so that it can be applied as unit review or reinforcement activities in the finishing activities per unit in grade6. The focus was placed on heightening students' creativity and interest in science learning for students through the program focused on activities per theme. As a result of applying the developed STEAM integrated program in prior and post conditions, it was discovered that significant influence was caused in the creativity and scientific interest of elementary students. Therefore, continuous and systematic development of STEAM integrated education program is required, and moreover, STEAM integrated program must be developed for all elementary grade levels and efforts should be put into actively applying the program in the actual education site.
Author(s)
고동국
Issued Date
2013
Awarded Date
2013. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006505
Alternative Author(s)
Ko,Dong Gook
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등과학교육
Advisor
홍승호
Table Of Contents
Ⅰ.서 론 1
1.연구의 필요성 및 목적 1
2.연구 문제 2
3.연구의 제한점 3
Ⅱ.이론적 배경 4
1.통합교육 4
2.STEM과 STEAM 교육 8
3.창의성 12
4.선행 연구 고찰 15
Ⅲ.연구 절차 및 방법 17
1.연구 절차 17
2.교육과정 분석 18
3.STEAM 교육 프로그램 개발 과정 20
4.검사 도구 22
5.연구 대상 25
6.실험 설계 25
7.자료 처리 26
Ⅳ.연구 결과 및 고찰 27
1.STEAM 교육 프로그램 개발 27
2.창의성 검사 결과 31
3.흥미도 분석 결과 34
4.수업 만족도 조사 결과 35
Ⅴ.결론 및 제언 38
참고문헌 40
ABSTRACT 44
부 록 46
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
고동국. (2013). 융합인재교육(STEAM)프로그램을 적용한 과학수업이 초등학생의 창의성과 흥미도에 미치는 영향
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