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초등 수학 교육 학습 신장을 위한 전통놀이 활용 방안

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Abstract
학생들이 즐겁게 참여하며 수학적 개념과 원리를 재미있게 습득할 수 있는 교수·학습 방법을 연구하는 것이 필요하다. 전통놀이를 통해 초등수학의 다양한 내용에 대해 효과적으로 지도할 수 있다. 이에 본 연구는 다양한 전통놀이를 연구하고 전통놀이를 초등수학 교육과정 내용 체계 속에서 활용할 수 있는 방법을 제시하고자 한다. 제주특별자치도 제주시의 초등학교 5학년을 대상으로 본 연구를 적용하여 수학적 태도 검사를 실시하였으며 통계 분석이 가능한 22부를 SPSS를 이용해 통계처리를 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 다양한 전통놀이를 분석하고 초등수학 내용체계에 적용할 수 있는 전통놀이를 제시하였다. 초등수학 내용체계의 영역별로 활용할 수 있는 전통놀이를 통해 교사가 학생들을 지도할 때 활용할 수 있도록 하였다. 둘째, 다양한 전통놀이를 활용할 수 있도록 변형된 놀이학습모형과 교수·학습 과정안을 개발하였다. 이 자료를 적용한 집단에서 대응표본 t-검증 결과 수학적 태도 요소 중 흥미와 성취동기 측면에서 유의미한 변화를 나타내었다. 수학적 태도 변화는 수학적 지식에 대한 변화를 이끌어 갈 수 있다. 따라서 본 연구에서 개발되고 활용한 자료 외에도 전통놀이를 더욱 효과적으로 적용할 수 있는 자료 개발이 필요하다. 전통놀이를 통해 수학 학습에 대한 태도가 좋아지고 수학적 개념과 지식을 학습하며 더 나아가 전통 문화에 대한 자긍심을 가질 수 있도록 다양한 방안을 강구해야 한다
It is essential to develop teaching-learning methods for young learners to acquire mathematical concepts and principles while having fun. In that sense, Korean traditional games can be the effective answer of guiding and delivering various contents of elementary mathematics. Thus, this study aims to examine a variety of Korean traditional games and to propose its application into the contents system of national elementary mathematics curriculum. The 22 Participants were fourth and fifth graders of Jejusi, Jeju Special Self
Governing Province. A mathematical behavioral test was conducted and test results were analyzed using SPSS software. The results of the study are as follows: First, the most suitable games to the elementary mathematics contents system were presented after thorough review of various types of Korean traditional games. Moreover, the games were categorized by each section of the elementary mathematics contents system so that teachers can easily use and adopt them during the lessons. Second, in order to encourage more use of traditional games, a modified game-based teaching-learning model and actual lesson plans were provided. The group who adapted to this teaching model and games showed significant changes in one-sample t-test of motivation and interest factors of mathematical behavior. Changes of mathematical behavior can lead to changes of mathematical knowledge. In addition to the lesson plans and models which used in this
study, it is necessary to develop various types of teaching and learning materials using traditional games. In doing so, we can expect to encourage students' interests and motivation of mathematics, support their learning of mathematical concepts and knowledge, and moreover make students feel pride of Korean traditional culture.
Author(s)
김상규
Issued Date
2018
Awarded Date
2018. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000008739
Alternative Author(s)
Kim, Sang Gyu
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등수학교육
Table Of Contents
국문 초록 i
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 3
3. 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 용어의 정의 4
2. 놀이의 다양한 견해와 교육적 가치 5
3. 놀이의 종류 6
4. 놀이학습 모형 9
5. Dienes의 놀이를 통한 수학학습 이론 9
6. 교수학적 변환론의 이해 12
7. 메타-인지 이동 12
Ⅲ. 연구 절차 및 방법 15
1. 연구 절차 17
2. 수학과 교육과정 내용 체계 분석 16
3. 교육과정과 관련된 전통놀이의 선정 및 수학적 원리 탐구 20
4. 전통놀이를 활용한 교수·학습 자료 개발 및 적용 24
5. 평가검사 도구 26
6. 연구 대상 28
7. 실험 설계 28
8 .통계 처리 29
Ⅳ. 연구 결과 및 논의 30
1. 교수·학습 자료 개발 30
2. 변형된 놀이 학습 모형 30
3. 프로그램 적용 및 평가 31
Ⅴ. 결론 및 제언 33
참고 문헌 35
ABSTRACT 36
부 록 37
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김상규. (2018). 초등 수학 교육 학습 신장을 위한 전통놀이 활용 방안
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Elementary Education > Elementary Mathematics Education
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